close
تبلیغات در اینترنت
پایان نامه با موضوع:بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

دانلود فایل های آموزشی

دانلود نمونه سوال فايل هاي آموزشي و پژوهشي نقد و بررسي مظالب دانشگاهي پروژه هاي دانشجويي تحقيق و مقاله


پایان نامه با موضوع:بررسی فقهی و حقوقی رحم اجاره ای

 خرید پایان نامه های کارشناسی ارشد برای تمام رشته ها

   

 

چکیده

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از 80 میلیون زوج نابارور در سراسر جهان وجود دارد یعنی چیزی در حدود 10-15 درصد از زوجین درجهان با مشکل ناباروری مواجه هستند. با این حال، استفاده نابجا از فناوری تلقیح مصنوعی و از جمله اهدای جنین ممکن است همانند استفاده نابجا از سلاح و انرژی هسته ای برای زندگی بشر و جامعه خطرناک و زیان بار باشد. همین پیشرفت علمی اگر شتاب زده و بدون برنامه ریزی و خارج از چارچوب قانون و مقررات مورد بهره برداری قرار گیرد می تواند دستاویزی برای سوءاستفاده کنندگان جهت ایجاد بازارهای سیاه خرید و فروش گامت و جنین و تخلفاتی از این قبیل، قرار گیرد.اما علیرغم تمامی نگرانی های موجود در مورد استفاده از گامت و یا جنین اهدایی دیگران و آثار و پیامدهای متعدد آن، به محض اینکه زمینه استفاده از این فناوری فراهم شد، خیل عظیمی از قشر نابارور برای درمان خود به سمت بهره برداری از آن روی آوردند. زیرا ناباروری بر مردان و زنان نابارور و حتی خانواده آنها تاثیر منفی گذاشته و افراد نابارور را در معرض انواع مشکلات روحی- روانی قرار می دهد. علت این مساله آن است که نگرانی از ناباروری و عقیم ماندن استرس و اضطراب های شدیدی در افراد نابارور ایجاد می کند که آنان را با آشفتگی های هیجانی و عاطفی مواجه ساخته و به سمت استفاده از گامت و جنین اهدایی دیگران و به جان خریدن آثار و عواقب روحی- روانی، حقوقی، اجتماعی و اقتصادی آن سوق می دهد.

واژگان کلیدی:رحم،اجاره،عقد،مشروعیت،فقه،حقوق.

 

مقدمه

گروهی از بانوان به صورت اولیه یا ثانویه رحم ندارند ، مثلا برخی از بانوان به صورت مادرزادی رحم ندارند و گروهی نیز به علت وجود تومورهای مختلف از جمله فیبروم یا سرطان رحم خود را از دست داده‌اند که این گروه‌ها زوجین نابارور نیازمند به رحم جایگزین را تشکیل می‌دهند.علاوه بر این افراد برخی از بانوان با وجود داشتن قدرت باروری و داشتن تخمک، به علت بیماری جسمانی شدید ازو یا بیماری های زمینه ای قبیل بیماری های قلبی، دیابت یا ام اس از بارداری منع می شوند ، گروهی دیگر نیز وجود دارند که دچار سقط های مکرر بوده‌اند یا به دنبال درمان های متعدد نازایی دیگر توانایی حمل جنین را ندارند ، این افراد نیز می توانند از طریق رحم جایگزین صاحب فرزند شوند چون اسپرم و تخمک وجود دارد و فرزند خود مادر و پدر است.در این روش از خانم دیگری که از سلامتی حمل جنین برخوردار است و موقعیت سیکل حاملگی در او با زوجه ای که مشکل رحمی دارد ، هماهنگ شده برای حمل جنین و گذراندن دوران بارداری استفاده می شود.در این روش سلول های جنسی یعنی تخمک از زوجه و اسپرم از همسر او گرفته می شود و در بخش جنین شناسی از تلقیح آنها جنینی بدست می‌آید، سپس جنین تهیه شده به رحم مادر جایگزین منتقل می شود به این شرط که وقتی مدت بارداری تمام شد ، مادر جایگزین نوزاد را به صاحبان اصلی نطفه یعنی به والدین کودک برگرداند.همه امکانات لازم برای کاربرد روش رحم جایگزین در کشور وجود دارد و از جنبه پزشکی نیز شرایط برای اجرای این روش فراهم است.

اما ممکن است برخی مادران تصورکنند که به دلایل مختلفی از جمله زیبایی و کار ازروش رحم جایگزین استفاده کنند این اقدام در برخی از کشورها موجب منع استفاده کلی از رحم جایگزین شده و مجورزهای شرعی استفاده از این روش در کشور ما نیز محدود به داشتن اندیکاسیون های درمانی است و نه به دلایل احساس نیاز و چنین چیزی امکان انجام ندارد سوء استفاده از انسان و تصور کالا نمودن و تجاری به این روشهای درمانی نهایتاً موجب توقف استفاده مجاز از این روش ها به دلایل انسانی و اجتماعی می شود همچنانکه در بسیاری از کشورها چنین چیزی اتفاق افتاده است ما معتقدیم وقتی زنی زحمت زیادی را برای تحمل دوران بارداری به منظور استحکام پایه های خانواده ای دیگر که بدون کمک او صاحب فرزند نمی شوند، می پذیرد ، چگونه می توان بر آن قیمتی گذاشت و نگاه تجاری به این روش از انسان دوستی به دور است. استفاده از این روش و در این محدوده ذکر شده به فتوای اکثریت علما مجاز است و رحم جایگزین به هیچ بهانه ای نمی تواند از پس دادن کودک پس از وضع حمل خودداری کرده و همچنین منعی بر دریافت وجهی و هدیه ای به ازای این تحمل زحمت ندیده اند.

تعداد کسانی که می‌خواهند از رحم جایگزین استفاده کنند، به تناسب کسانی که نیازمند استفاده از روش های کمک باروری برای داشتن فرزند هستند خیلی بالا نیست اما مباحث حقوقی جدی در ارتباط با قرارو قراردادی که بین زوجین و رحم جایگزین گذاشته می‌شود مطرح است. اما در نهایت مشکلی که هنوز برطرف نشده است همانطور که اشاره شد اخذ شناسنامه برای متولدین این روش است چون در قانون و بیمارستان مادر کسی را می دانند که نوزاد را به دنیا آورده است.

 

 

1-بیان مساله

داشتن فرزند آرزوي هر زوجي مي باشد و اين ميل از ابتداي خلقت آدم تا به امروز و آينده وجود داشته و خواهد داشت، لیکن همواره گروهي از خانواده ها به دلايل پزشکي از نعمت داشتن فرزند محروم اند به گونه اي که حدود 10 الي 15 درصد از زوجها نابارورند وبه اين علت همواره درجستجوي روشهاي مختلفي براي حل مشکلات ناباروري خود بوده اند، از نذر و نياز و دعا تا توسل به انواع درمانهاي پزشکي و يا حتي پذيرش فرزند خوانده، لیکن درموارد بسياري وجود چنين مشکلي در زوجين نابارور سبب جدايي آنان مي گردد. امروزه با پيشرفت چشم گير علم پزشکي، روشهاي نوين بسياري براي حل مشکل نازايي ارائه شده است از جمله در مواردي که علت نازايي مربوط به خانم مي شود و درمان وي با روش هاي دارويي يا جراحي امکان پذير نباشد، مي توان از زن ديگري براي اخذ تخمک يا پذيرش حاملگي استفاده نمود که بدين روش رحم اجاره اي يا جايگزين مي گويند. اولين بار در 25 ژوئيه سال 1978 دو پژوهشگر به نام هاي پاتريک استپتو و رابرت ادوار، دختري به نام لوئيس براون را به روش تلقيح خارج رحمي (IVF) و کاشت جنين در رحم مادرش به عنوان اولين نوزاد آزمايشگاهي به دنيا آوردند ودرسال 1985 اوتيان و همکارانش اولين مورد تولد به روش رحم جايگزين را گزارش کردند، البته پاتريک استپتو و رابرت ادوار و پس از کشمکش هاي بسيار، نخستين کساني بودند که اولين قرارداد رحم جايگزين را در اروپا منعقد نمودند و نوزاد مربوطه درسال 1989 به دنيا آمد..

تعاريفي براي استفاد ه از رحم جايگزين و به بياني ديگر «جانشيني در بارداري» ارائه شده است ، براي مثال، برخي آن را چنين تعريف كرده اند:

تعاريف بيان شده در اين باره بسيار سودمند و تبيين كنندة عناصري از اين موضوع است، اما به دور از ايراد نيست؛ بر اي مثال، تعريف فوق مانع نيست ؛ چراكه بارداري مادر جانشين با تخمك خويش را نيز دربر دارد، حال آنكه اگر زني با تخمك و رحم خود بارور شود، بدون هيچ اختلافي ، مادر اصلي به شمار مي آيد؛ بنابراين، اطلاق مادر جانشين بر چنين زني و همچنين اطلاق رحم جايگزين بر اين رحم صادق نيست و ديگر آنكه به جاي بررسي موضوع استفاده از رحم جايگزين بايد موضوع هبه يا فروش تخمك يا فرزند از سوي مادر نسبي را طرح و بررسي كرد. همچنين اين تعريف به استفاده از روشهاي باروري كمكي كه داراي احكام خا ّصي است، اشاره اي ندارد.

استفاده از این روش محدود به زنان فاقد رحم نیست و در موارد متعددی کاربرد دارد. ابهام در ماهیت قرارداد رحم جایگزین یکی از موانع اجرای این قرارداد است؛ در نتیجه تشخیص ماهیت این قرارداد دارای اهمیت زاید الوصفی است. این پدیده مانند هر امر نوظهور دیگری که در جامعه حادث می شود توجه و تدقیق علوم مختلف از جمله فقه و حقوق را به خود جلب نموده است. در مورد ماهیت این قرارداد هیچ نص قانونی وجود ندارد، فلذا برای تعیین ماهیت این قرارداد باید به اصول کلی حقوقی و منابع فقهی در شناسایی نوع و ماهیت اعمال حقوقی مراجعه کرد. قرارداد رحم جایگزین مشتمل بر سه طرف است، مرد و زنی که به عنوان زوجین نابارور مادر جانشین را به خدمت گرفته اند، و مادرِ جانشین که تراضی می کند تا از طریق باروری طبی و با جنین زوجین حامله شود. به طور معمول مادر جانشین در قبال مبلغی پول می پذیرد تا جنین را حمل نموده و بعد از زایمان به زوجین تحویل دهد. زوجین نابارور توافق می کنند تا علاوه بر مخارج پزشکی و امثال ذلک مبلغی را به مادر جانشین تأدیه نمایند.

در خصوص ماهیت قرارداد رحم جایگزین اختلاف نظر کثیری وجود دارد. بعضی معتقدند که این قرارداد نوعی قرارداد اجارة شخص یا قرارداد کار است. بعضی از حقوق دانان این قرارداد را ماهیتاً یک قرارداد خصوصی موضوع م. 11 ق.م می دانند و در نهایت گروهی اعتقاد دارند که بر اساس اصل آزادی قراردادی، اشخاص آزادند تا هر یک از قالب های حقوقی اعم از عقود معین یا نامعین را برای موضوع جانشینی در بارداری انتخاب کنند.در این پژوهش به بررسی احکام و نظریه های فقهی و حقوقی د رخصوص رحم اجاره ای  پرداخته خواهد شد.

يکي از شيوهاي نويي که در درمان ناباروري به کار مي رود استفاده از رحم زن ديگري است که به آن رحم جايگزين يا رحم اجاره اي گفته مي شود که ممکن است در مقابل دريافت وجه انجام شود و يا آن که صرفاً با انگيزهاي انسان دوستانه صورت پذيرد. با توجه به آن که در قوانين ما اشاره ايي به اين قرارداد نشده است، در اصل در قالب قراردادهاي خصوصي موضوع ماده 10 قانون مدني قرار خواهد گرفت لیکن به جهت اهميت موضوع آن صرفاً تحت حاکميت اراده ي دو طرف قرارداد نبوده و ناگزیر در موارد بسياري در آن که مرتبط با اخلاق حسنه و نظم عمومي جامعه است، نيازمند حضور و برخورد قانون خواهد بود. اين قرارداد به مانند هر عقد ديگري داراي آثاري مي باشد که عبارتند از: بحث تعيين نسب، محرميت، حضانت، رضاع، ارث و غيره؛ که موضوعات مرتبط با قرارداد رحم جايگزين و حتي مشروعيت و صحت آن مورد اختلاف نظر فقها و حتي حقوقدانان مي باشد که وجود اين تفاوت آراء از سويي و عدم وجود نص صريح و مدون قانوني پيرامون اين موضوع از سويي ديگر، ضرورت بررسي ابعاد مختلف اين موضوع توسط علما و انديشمندان اسلامي و صاحب نظران حقوقي و به تبع آنها مداخله قانونگذار به جهت تصويب قوانين مربوطه را به روشني اثبات مي نمايد.

مهدوی کنی و همکاران (1392)، بررسی احکام فقهی- حقوقی کودکان متولدشده از رحم جایگزین پرداختند. نتایج حاکی از آن بود درحالت جانشینی دربارداري اگر مادرحکمی یعنی زن صاحب تخمک را مادر قانونی طفل بدانیم، بااستفاده از ملاك قرابت رضاعی در اسلام میتوان حکم ممنوعیت نکاح را بین صاحب رحم(مادر جانشین) و طفل به دنیا آمده محقق دانست.. استفاده از ملاك قرابت رضاعی در اسلام میتوان حکم ممنوعیت نکاح را بین صاحب رحم(مادر جانشین) و طفل به دنیا آمده محقق دانست . « قرابت مادر جانشینی » ، این قرابت را که از نظر ممنوعیت نکاح در حکم قرابت رضاعی است آثار قرابت مادر جانشینی و رابطه ي اطفال متولدشده از طریق باروري جانشینی یک مادر جانشینی با یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر بجنوردی،به پژوهشی تحت عنوان بررسی رحم اجاره در فقه و حقوق پرداخت.نتایج نشان داد اجاره رحم یکی از روشهای درمان ناباروری است که طی سالهای اخیر در ایران گسترش پیدا کرده است. زمانی که یکی از دو ‏طرف زوجین دچار مشکل باشد، ابتدا هر یک از آنان را که عامل اصلی ناباروری است تحت درمان قرار می­دهند و سپس بعد از ‏لقاح مصنوعی در آزمایشگاه و پس از گذشته سه روز، یعنی درست زمانی که جنین 6 تا 8 سلولی است آن را در رحم مادر ‏اجاره­ای می گذارند که به او “مادر اجاره­ای” یا “مادر میانجی” می گویند، او فردی است که نه ماه تمام در وجود خود از کودکی ‏نگهداری می­کند که فرزند خودش نیست‎.‎

صالحی (1391)، در پژوهشی به بررسی ماهیت حقوقی قراردادهای جایگزین پرداخت. نتایج نشان داد از لحاظ ماهیت، این قرارداد در قالب عقود معین مثل اجاره و عاریه توجیه پذیر نیست و بر اساس م. 11 ق.م می تواند مقبول واقع شود، مع الوصف مبرهن است که تمام آثار قرارداد بر اساس ارادة طرفین نمی تواند معین شود و بعضی از آثار قهری بر آن مترتب خواهد شد. مهم ترین این آثار، قرابت و نسب حاصل از قرارداد است که به صورت قهری و غیرارادی حاصل می شود. مضافاً بر این که این قرارداد بایستی علاوه بر شرایط عمومی قراردادها واجد شرایط خاصی باشد که تفصیل آن ها از حوصله این مقاله خارج است. النهایه این که اعتقاد به این امر که ماهیت قرارداد رحم جایگزین نوعی قرارداد خصوصی است، به معنای عدم استفاده از عقد صلح برای جانشینی در بارداری نیست.

حسینی (1390)، در پژوهشی به بررسی فقهی و حقوقی قرارداد رحم جایگزین پرداخت. نتایج نشان داد اين قرارداد به مانند هر عقد ديگري داراي آثاري مي باشد که عبارتند از: بحث تعيين نسب، محرميت، حضانت، رضاع، ارث و غيره؛ که موضوعات مرتبط با قرارداد رحم جايگزين و حتي مشروعيت و صحت آن مورد اختلاف نظر فقها و حتي حقوقدانان م يباشد که وجود اين تفاوت آراء از سويي و عدم وجود نص صريح و مدون قانوني پيرامون اين موضوع از سويي ديگر، ضرورت بررسي ابعاد مختلف اين موضوع توسط علما و انديشمندان اسلامي و صاحب نظران حقوقي و به تبع آنها مداخله قانونگذار به جهت تصويب قوانين مربوطه را به روشني اثبات مي نمايد.

رحمانی منشادی (1387)، پژوهشی با عنوان مشروعیت رحم جایگزین در اندیشه فقهی انجام داد. در مورد اصل جانشيني در بارداري با توجه به تصويب قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور و تاييد ان توسط شوراي نگهبان و نظر به اينكه اين عمل براي رفع مشكلات خانواده هاي علاقه مند به فرزند كه قادر نيستند به طور عادي و طبيعي صاحب فرزند شوند، مفيد مي باشد و موجب استحكام روابط خانوادگي و تداوم آن مي شود. همچنين اين عمل با اخلاق عمومي مغايرتي ندارد و موجب تزلزل نظام اجتماعي نيز نمي گردد، لذا مي توان گفت اين عمل از لحاظ شرعي و قانوني مجاز است.

علیزاده (1385)، به بررسی وضعیت فقهی و حقوقی استفاده از رحم جایگزین پرداخت. بنا به فتاوي و استدلالهاي فقهي اي كه دربارة جواز و عدم جواز جانشيني در بارد اري مطرح است، اين امكان براي قانونگذار ايران وجود دارد كه به جواز يا عدم جواز اين گونه جانشيني حكم كند ؛ بنابراين، بر پاية مباني نظام حقوقي ايران ، حكم به جواز استفاده از رحم جايگزين در صورتي كه داراي مقدّمات حرام نباشد، مي تواند امري باشد كه مغاير با موازين شرع به شمار نرود. علاوه بر آنكه اگر مادر جانشين، زني مجرّ د باشد و با ايجاد عقد نكاح غير دائم بين مرد صاحب اسپرم با زن ثالث (ماد ر جانشي ن) رابطة زناشويي برقرار شود، بين فتاوي فقها در جواز استفاده از رحم جايگزين ، يكنواختي ايجاد مي شود و زمينة قانونگذاري دربا رة حكم به جواز آن بيشتر فراهم مي گردد.

هذف اصلی :

1-آیا رحم اجاره ای در فقه اسلامی مورد قبول است؟

2-آیا در رحم اجاره ای آثار  بر وی جاری می شود؟

3-آیا دیدگاه فقها در رابطه با موضوع رحم اجاره ای با دیدگاه حقوقدانان در علم حقوق یکسان می باشد؟

4-آیا موضوع رحم اجاره ای با قوانین ایران سازگار است؟

1-به نظر می رسد رحم اجاره ای در فقه اسلامی مورد قبول می باشد .



+ نوشته شده در جمعه 23 تير 1396 ساعت 23:31 توسط aaaa | | تعداد بازدید : 5

مطالب قبلی

» gl/l (1182)
» دانلود کار تحقیقی وکالت با موضوع : وضعیت فرهنگی زندان ها
» دانلود پایان نامه رشته حقوق با موضوع بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای سینما و تلویزیون
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : نقش رازداری بانکی در تحقق بزه ...
» رشته حقوق : پایان نامه سیاست کیفری و کرامت انسانی
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : راهکارهاي حقوقي تضمين سرمايه‌گذاري بين‌المللي
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق گرایش بین الملل : فلسطین در تکاپوی ...
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : حقوق دارندگان سهام اكثريت و اقليت ...
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی مسئولیت کاهش یافته در قتل ...
» دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق : بررسی مفاهیم و مبانی اعتبار امر ...

صفحات وبلاگ

منوی اصلی

تبلیغات

دسته بندی خبر ها

نظر سنجی

درباره ی ما


آرشیو

پیوند های وبلاگ

امار وبلاگ

امکانات


Powered By
rozblog.com

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ postce محفوظ می باشد.